Zgodnie z postanowieniami Zarządzenia nr 23/2023 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 21 czerwca 2023 roku w sprawie powołania Krajowego zespołu do spraw zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami - Przewodniczącym Zespołu jest Pan Michał Kozłowski, Wiceprzewodniczącą Zespołu jest Pani Beata Grabowska, natomiast Sekretarzem Zespołu jest Pani Ewa Ossowska.
Mając na uwadze doświadczania zebrane w trakcie prac Komitetu ds. zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami, w dniu 13 grudnia 2019 r. powołany został, przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Zespół do spraw zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami. Z uaktualnionymi zadaniami stojącymi przed członkami Zespołu oraz ekspertami współpracującymi w ramach zagadnień dot. zmniejszania zagrożeń powodowanych przez zwierzęta dla bezpieczeństwa operacji lotniczych, możecie Państwo zapoznać się w załączonym Zarządzeniu nr 10/2019 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Decyzją nr 3 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego podpisaną dnia 14 stycznia 2013 roku działalność „Komitetu do spraw zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami” została oficjalnie i formalnie usankcjonowana.
Głównym celem Komitetu jest monitorowanie zagrożeń występujących na lotniskach oraz w ich otoczeniu powodowanych przez zwierzęta, a także wypracowywanie i proponowanie najbardziej efektywnych działań zmierzających do zmniejszania zagrożeń dla operacji lotniczych.
Spotkania Komitetu mają na celu wymianę informacji i doświadczeń pomiędzy poszczególnymi podmiotami, w kontekście sposobów postępowania z zagrożeniami ze strony zwierząt.
Prace Komitetu polegają również na proponowaniu i opiniowaniu opracowań, projektów aktów prawnych oraz innych dokumentów związanych bezpośrednio lub pośrednio z problematyką dotyczącą zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami.
Niezwykle cennym wkładem w profilaktykę bezpieczeństwa jest również upowszechnianie wyników prac analitycznych, prac przeglądowych, opracowań statystycznych oraz poradników dotyczących kompleksowego zabezpieczenia lotnisk i ich otoczenia przed zagrożeniem powodowanym przez zwierzęta.
W zakresie swoich kompetencji Komitet współpracuje z Komitetami ds. zagrożeń powodowanych przez zwierzęta dla operacji lotniczych państw członkowskich ICAO (Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego) w ramach funkcjonowania WBA (Międzynarodowego Stowarzyszenia ds. Zderzeń z Ptakami).
Do udziału w spotkaniach zapraszamy przedstawicieli m.in. zarządzających lotniskami, przewoźników, kontrolerów ruchu lotniczego, Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych. W spotkaniach mogą brać również udział osoby zainteresowane lub posiadające doświadczenie, wiedzę i chęci współdziałania, dla których zagrożenia powodowane przez zwierzęta dla lotnictwa (i vice versa) są istotne.
Spotkania Komitetu/Zespołu WLD:
2024
Najbliższe posiedzenie Krajowego Zespołu ds. Zderzeń Statków Powietrznych ze Zwierzętami planowane jest na 47 i 48 tydzień 2024 r.
2023
Poniżej publikujemy prezentacje przedstawiane w ramach kolejnego spotkania Krajowego Zespołu ds. Zderzeń Statków Powietrznych ze Zwierzętami. Spotkanie realizowane było w trybie on-line 4 grudnia 2023 roku. Warto podkreślić, iż inauguracja spotkania odbyła się 1 grudnia 2023 roku podczas Krajowej Konferencji Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym w formie panelu dyskusyjnego, mającego na celu przedstawienie istoty i zadań realizowanych przez Komitet. Podczas pierwszej części spotkania on-line przedstawiono podsumowanie działań realizowanych przez Zespół oraz plany działań na najbliższy rok, informacje nt. analizy wartości wskaźników SPI dot. zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami, założenia programu IMPEL, podsumowanie działań realizowanych w celu zarządzania zagrożeniami w ramach realizowanego w lotnictwie Sił Zbrojnych RP Programu Ograniczania Zagrożeń Środowiskowych, doświadczenia i wyzwania pojawiające się przed Zarządzającymi lotniskami w zakresie zarządzania zagrożeniami na lotnisku oraz aspekty prawne zagrożeń dla bezpieczeństwa lotnictwa powodowane przez zwierzęta. W drugiej części spotkania prezentacje oraz dyskusje odnosiły się do przedstawienia przykładów projektów mających na celu identyfikację DNA szczątków zwierząt, szkoleń, kompetencji, wiedzy i postawy personelu lotniskowego oraz doświadczeń zarządzającego lotniskiem nt. zarządzania bezpieczeństwem dróg startowych oraz ograniczania ryzyka zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami. W spotkaniu uczestniczyli przedstawicie Zarządzających lotniskami, eksperci m.in. z zakresu ochrony środowiska oraz przedstawiciele Urzędu. Dziękując uczestnikom spotkania za liczny i aktywny udział w dyskusjach, zachęcamy do zapoznania się z przedstawianymi prezentacjami.
Dodatkowo zachęcamy do przekazywania wszelkich informacji, publikacji, podejmowanych działań i podsumowań na adres mailowy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. celem zamieszczenia ich w zakładce Zespołu.
- AGENDA_Posiedzenia_Krajowego_Zespołu_ds._Zderzeń_Statków_Powietrznych_ze_Zwierzętami.pdf 129.79 KB
- Analiza_wartosci_wskaznikow_SPI_ULC_LCzeszejkoSochacki.pdf 2.22 MB
- Aspekty_prawne_zagrozen_WLD_AFortonska.pdf 2.16 MB
- Ciemniejsze_strony_zarzadzania_zagrozeniami_EPWA_WWitkowska.pdf 2.21 MB
- IMPEL_Project_AlbertdeHoon.pdf 3.6 MB
- Podsumowanie_dotychczasowych_działań_ULC_BGrabowska.pdf 1.51 MB
- Szkolenia_kompetencje_wiedza_i_postawa_personelu_lotniskowego_EPLL_LCalka.pdf 1.72 MB
- Wnioski_dla_lotnictwa_cywilnego_MSkakuj_PSzmit.pdf 3.13 MB
- Zarzadzanie_bezpieczenstwem_ds_oraz_zarządzanie_WLD_EPML_LKalinka.pdf 2.03 MB
2022
25 listopada 2022 roku, za pośrednictwem aplikacji MS Teams, odbyło się kolejne spotkanie Krajowego Zespołu ds. Zderzeń statków Powietrznych ze Zwierzętami. Spotkanie stanowiło I część prezentacji dot. bezpieczeństwa lotniczego, uzupełnione było posiedzeniem Krajowego Zespołu ds. Bezpieczeństwa Dróg Startowych. W obu spotkaniach uczestniczyli przedstawicie Zarządzających lotniskami, eksperci, przedstawiciele urzędu. Prezentacje dotyczyły m.in. analizy danych birdstrike, informacji na temat bieżących działań zespołu oraz historii powstania oraz ewolucji wymagań ICAO, zwyczajów ptaków, wymagań kompetencyjnych personelu lotniskowego, doświadczeń zarządzających – w zakresie stosowanych metod zarządzania zagrożeniami na lotniskach m.in. metody Border Collie, dobrych praktyk w zarządzaniu przyrodą w obszarze ptasim Natura 2000. Dziękując uczestnikom spotkania za wysoką frekwencje i aktywny udział w dyskusjach, zachęcam do zapoznania się przedstawianymi prezentacjami.
Dodatkowo zachęcam do przekazywania wszelkich informacji, publikacji, podejmowanych przez Państwa podsumowań działań na adres mailowy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. celem zamieszczenia ich w zakładce zespołu.
- AGENDY_WILDLIFE_RUNWAY_SAFETY_TEAM_25.11.2022_r.pdf 213.73 KB
- Analiza_danych_birdstrike_MGniadek.pdf 590.61 KB
- Dobre_praktyki_w_zarządzaniu_przyrodą_na_obszarze_ptasim_Natura_2000_MPiotrak_TBlejwas.pdf 1.52 MB
- Historical_overview_of_ICAO_WHM_AdeHoon.pdf 5.21 MB
- Kompetencje_personelu_lotniskowego_MSkakuj.pdf 2.24 MB
- Podsumowanie_10_lat_metody_BorderCollie_EPLL_ŁCałka.pdf 3.25 MB
- Podusmowanie_działań_Zespołu_WLD_BGrabowska.pdf 1.26 MB
2021
W dniach 25-26 lutego 2021 r. w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego odbyło się spotkanie w formie wideokonferencji, w którym udział wzięli zarządzający portami lotniczymi, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej i przedstawiciele Jeppesen a Boeing Company. Głównymi tematami były bieżące zagadnienia z zakresu nadzoru nad lotniskami certyfikowanymi, zderzenia statków powietrznych ze zwierzętami oraz bezpieczeństwo dróg startowych. Ze strony Urzędu w spotkaniu uczestniczyli kierownictwo oraz pracownicy Departamentu Lotnisk, Żeglugi Powietrznej, Rynku Transportu Lotniczego oraz Biura Zarządzania Bezpieczeństwem w Lotnictwie Cywilnym.
Pierwszy panel stanowił kontynuację corocznych spotkań z zarządzającymi portami lotniczymi.
Podczas drugiego panelu odbyło się spotkanie Krajowego Zespołu ds. Zderzeń Statków Powietrznych ze Zwierzętami, który został powołany zarządzeniem nr 10 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 13 grudnia 2019 roku. Spotkanie poprowadził Michał Witkowski, Wiceprezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, pełniący funkcję Przewodniczącego Zespołu.
W spotkaniu Zespołu udział wzięło ok. 80-ciu przedstawicieli zarządzających lotniskami, w większości zajmujących się zarządzaniem powodowanymi przez zwierzęta zagrożeniami dla bezpieczeństwa operacji lotniczych. Podczas dyskusji uzgodniono konieczność ustandaryzowania działań w zakresie wypełniania Centralnej Bazy Zgłoszeń oraz dokonywania analizy ryzyka. Zwrócono również uwagę na możliwość podjęcia bezpośredniej współpracy zarządzających lotniskami w celu umożliwienia analizy DNA szczątków zwierząt znalezionych na konstrukcjach statków powietrznych lub na terenie lotnisk.
2019
Uprzejmie informujemy, że 13 grudnia 2019 r. odbyło się posiedzenie powołanego przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego Zespołu do spraw zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami. Uczestnicy tegorocznego spotkania, oprócz możliwości zapoznania się z najnowszymi informacjami dotyczącymi działań podejmowanych w celu ograniczania zagrożeń i minimalizacji ryzyka powodowanego przez zwierzęta dla bezpieczeństwa lotniczego, dzięki uprzejmości Kierownictwa Sieci Badawczej Łukasiewicz - Instytut Lotnictwa, (gdzie odbyło się spotkanie) mieli również okazję zapoznać się z działem używanym do wykonywania badań skutków zderzeń statków powietrznych oraz laboratorium Instytutu.
Dziękujemy wszystkim prelegentom za współtworzenie wydarzenia – mieliśmy m.in. możliwości wysłuchania prezentacji nt. doświadczeń związanych z zarządzaniem zagrożeniami powodowanymi przez zwierzęta na lotniskach w Lublinie, Krakowie oraz Wrocławiu. Cieszymy się również z wyrażonych deklaracji chęci współpracy z ośrodkami naukowymi oraz ekspertami w dziedzinie ornitologii. Mamy nadzieję, że działania Zespołu przyczynią się do zapewnienia odpowiednich metod i narzędzi oraz procedur i systemów, jak również regulacji umożliwiających efektywne i skuteczne zarządzanie zagrożeniami powodowanymi przez zwierzęta na lotniskach i w przestrzeni powietrznej.
Prezentacje:
- Zarządzanie zagrożeniami ze strony ptaków i dzikich zwierząt EPLB 3.06 MB
- Ptaki w otoczeniu Schiphol PTOP 2.36 MB
- Aplikacja dot. aktywności ptaków EPKK 3.25 MB
- Podsumowanie działań Komitetu oraz statyka zdarzeń za rok 2018 ULC 1.08 MB
- Zarządzenie Prezesa ULC nr 10 z 2019 roku w sprawie powołania krajowego zespołu ds. zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami 90.07 KB
2018
Podsumowanie Międzynarodowej Konferencji "Bird/Wildlife Strike Prevention"
W dniach 19-21 listopada 2018 roku w Warszawie odbyła Międzynarodowa Konferencja World Birdstrike Association (WBA) poświęcona ograniczaniu zagrożeń powodowanych przez zwierzęta (w szczególności ptaki) dla lotnictwa.
Konferencje WBA organizowane są co 2 lata w ramach realizacji jednego z podstawowych celów WBA, jakim jest umożliwianie wymiany istotnych informacji i doświadczeń między ekspertami z całego świata, w tym także w ramach współpracy cywilno-wojskowej.
Konferencja współorganizowana była przez Urząd Lotnictwa Cywilnego oraz World Birdstrike Association. Wydarzenie zostało objęte patronatem honorowym Ministerstwa Infrastruktury oraz Ministerstwa Obrony Narodowej. Tegoroczne wydarzenie „Bird/Wildlife Strike Prevention Conference” miało miejsce na terenie Wojskowej Akademii Technicznej, uczestniczyło w niej ponad 150 osób z 30 krajów. W spotkaniu brali udział Przedstawiciele oraz eksperci m.in. Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO), Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA), sił zbrojnych, jaki rówież piloci, kontrolerzy ruchu lotniczego, przedstawiciele linii lotniczych, władz lotniczych, a także biolodzy (głównie ornitolodzy, ekolodzy) oraz przedstawiciele świata nauki. Konferencję otworzył Prezes ULC Piotr Samson, I Zastępca Dowódcy Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych generał dyw. pil. Jan Śliwka oraz Prezes WBA Rob van Eekeren.
Spotkanie umożliwiło dyskusję, wymianę informacji w zakresie relacji lotnictwo-środowisko, najnowszych technologii i badań ułatwiających zarządzanie zagrożeniami środowiskowymi oraz analizy baz danych o kolizjach statków powietrznych ze zwierzętami. Liczny udział przedstawicieli zarówno ULC, jak też Sił Zbrojnych potwierdza rozwijającą się współpracę cywilno-wojskową w zakresie bezpieczeństwa operacji lotniczych w Polsce.
Uczestnicy spotkania pierwszego dnia konferencji mieli możliwość zapoznania się z szeregiem interesujących prezentacji obejmujących szerokie spektrum zagadnień związanych z ograniczaniem zagrożeń środowiskowych, w tym także założeń legislacyjnych planowanych m.in. przez ICAO oraz EASA. Drugiego dnia wydarzenia odbyły się warsztaty dotyczące trzech głównych zagadnień: Ekologii, Technologii oraz Zbierania danych i nadzoru. Trzeci dzień przyniósł możliwość podsumowania dotychczasowych osiagnięć i omówienia planowanych działań podejmowanych w wielu rejonach świata na rzecz podnoszenia bezpieczeństwa operacji lotniczych. Tego dnia zorganizowane zostały dwa spotkania panelowe dotyczące zagadnień realizowanych przez EASA oraz przedstawicieli sił zbrojnych 13 państw członków NATO oraz krajów partnerskich (WBA-MIL). W trakcie Konferencji zaproponowano powołanie nowego zarządu WBA, w którego skład wszedł również ekspert z Polski. Wybranym na Przewodniczącego WBA został Pan Gary Cook, który dziękując za dotychczasową pracę ustępującemu ze stanowiska Panu Robowi van Eekerenowi, zapewnił o kontynuacji działań WBA mających na celu m.in. doskonalenie wymiany informacji pomiędzy ekspertami z całego świata i współpracę cywilno-wojskową.
W dniach 22-23 listopada 2018 roku część uczestników konferencji wzięła udział w szkoleniu tematycznym pt. „Wildlife hazard management”, które odbyło się w Centrum Szkoleniowym ULC.
* Osoby zainteresowane tematyką podejmowaną podczas tegorocznej konferencji WBA zachęcam do śledzenia strony www.worldbirdstrike.com, gdzie niedługo pojawią się prezentacje oraz informacje dot. dalszych działań stowarzyszenia. Chętnych do współpracy na krajowym obszarze zapraszam na stronę www.kolizjezptakami.pl celem zapoznania się m.in. z możliwościami dołączenia do prac krajowego komitetu ds. zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami.
Piąte spotkanie
Warszawa, 19 grudnia 2017 roku
W dniu 19 grudnia 2017 roku na lotnisku Chopina w Warszawie odbyło się kolejne spotkanie Komitetu do spraw zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami. Spotkanie zgromadziło 50 uczestników, w tym m.in. zarządzających lotniskami, osoby zajmujące się zagrożeniami powodowanymi przez środowisko dla bezpieczeństwa lotniczego na lotniskach, przedstawicieli Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, resortu środowiska, linii lotniczych oraz ornitologów.
Prezentowane podczas spotkania informacje oraz dyskusje umożliwiły ekspertom wymianę informacji oraz poszerzenie wiedzy i zrozumienie wspólnych zależności między środowiskiem a lotnictwem. Idea spotkań Komitetu jest zbieżna z założeniami wymagań określonych przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO). Spotkania cieszą się coraz większym zainteresowaniem i postrzegane są przez uczestników jako cenne i umożliwiające nawiązanie współpracy pomiędzy wszystkimi zainteresowanymi podmiotami. Zachęcamy do zapoznania się z przedstawionymi na spotkaniu prezentacjami: (od 01 do 10)
Materiały ze spotkania:
- Podsumowanie działań komitetu ds. zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami
- Statystki zdarzeń statków powietrznych z ptakami i innymi zwierzętami
- Zmiany Ustawy Prawo Wodne wpływ na realizację inwestycji w otoczeniu lotnisk
- Innowacyjne technologie w walce z zagrożeniami ze strony ptaków
- Kolizje statków powietrznych z ptakami analizy wybranych przypadków
- Kolizje ptaków z bezzałogowymi statkami powietrznymi
- Krótka historia SMS i ograniczania zagrożeń środowiskowych w lotnictwie
- FALCON SAFE - System wspomagający zabezpieczanie lotów na terenie lotniska
Czwarte spotkanie
Warszawa, 21 grudnia 2016 roku
W dniu 21 grudnia 2016 roku w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego odbyło się spotkanie Komitetu ds. zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele portów lotniczych, specjaliści z zakresu systemu zarządzania bezpieczeństwem (SMS) i zagrożeń powodowanych przez zwierzęta, ornitolodzy, przedstawiciele strony wojskowej oraz Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.
W czasie spotkania przedstawiono szereg prezentacji, które dotyczyły m.in. aktualnie obowiązujących przepisów krajowych i międzynarodowych (UE, ICAO) w zakresie zarządzania zagrożeniami ze strony zwierząt i projektowanych zmian, zaprezentowano działanie systemu raportowania zdarzeń (ECCARIS) oraz przedstawiono praktyczne przykłady zderzeń statków powietrznych z ptakami, ich konsekwencje oraz podejmowane środki zaradcze i działania profilaktyczne. Szczególnie interesujące były przykłady zderzeń z ptakami w Lotnictwie Sił Zbrojnych oraz wyniki realizacji Programu Ograniczania Zagrożeń Środowiskowych w bazach lotniczych.
Uczestnicy mieli okazję zapoznania się z najnowszymi urządzeniami wykorzystywanymi do ochrony lotnisk przed zagrożeniami ze strony zwierząt, takimi jak: kamery termowizyjne, radary służące do wykrywania aktywności ptaków oraz systemy monitorowania lotniska stosowane m.in. w Danii i Wielkiej Brytanii.
W czasie spotkania dokonano podsumowania dotychczasowych prac komitetu i zaplanowano działania na przyszły rok, w tym zmianę decyzji powołującej komitet. Najważniejszym zadaniem Komitetu jest obecnie wsparcie stworzenia spójnego systemu regulacji w zakresie zagrożeń powodowanych przez zwierzęta na lotniskach cywilnych i wojskowych oraz doregulowanie kwestii związanych z wykonywaniem operacji lotniczych m.in. nad obszarem rezerwatów i parków narodowych. W celu realizacji tych zadań niezbędna będzie aktywna współpraca wszystkich zainteresowanych stron, w tym instytucji zapewniającej służby ruchu lotniczego, przewoźników lotniczych oraz Ministerstwa Środowiska.
Materiały ze spotkania:
- Przypadek kolizji z czajką.
- System Eccairs w raportowaniu zdarzeń ze zwierzętami.
- Wskaźniki bezpieczeństwa SPI w zakresie zdarzeń lotniczych z udziałem zwierząt.
- Ptaki na lotnisku inaczej.
- Standardy szacowania zagrożeń ryzyka kolizji statków powietrznych z ptakami i zwierzętami.
- Strefy R nad Parkami Narodowymi, ochrona przyrody bezpieczeństwo lotnictwa.
- Regulacje ICAO, UE, krajowe w zakresie wildlife.
Trzecie spotkanie
Wrocław, 15-16 stycznia 2015 roku
Dzięki uprzejmości Zarządu Portu Lotniczego Wrocław S.A., kolejne spotkanie Komitetu do spraw zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami odbyło się w dniach 15-16 stycznia 2015 roku we Wrocławiu.
Główne zagadnienia podejmowane w trakcie spotkania dotyczyły m.in.:
- uzgodnienia propozycji zmiany zapisu art. 87 ust. 6 ustawy Prawo lotnicze;
- identyfikacji zagrożeń i oceny ryzyka;
- zaangażowania ATC, linii lotniczych, pilotów;
- współpracy lotniska z otoczeniem;
- hodowli gołębi w otoczeniu lotnisk.
Materiały ze spotkania:
- Radar jako narzędzie analizy zagrożeń związanych z ryzykiem kolizji statków powietrznych z ptakami
- Statystyki dot. zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami
- Odpowiedzialność lotniska
Drugie spotkanie
Kraków, 26-27 czerwca 2014
Na terenie Portu Lotniczego Kraków-Balice, w dniach 26-27 czerwca 2014 roku odbyło się spotkanie Komitetu do spraw zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami.
Główne zagadnienia podejmowane w trakcie spotkania dotyczyły:
- analizy przepisów wykonawczych zawartych w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 139/2014 z dnia 12 lutego 2014 r. ustanawiającym wymagania oraz procedury administracyjne dotyczące lotnisk zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 - w zakresie zagadnień dotyczących zagrożeń powodowanych przez zwierzęta;
- uzgodnienia projektu procedury zbierania szczątków zwierząt i ich identyfikacji;
- uzgodnienia propozycji zmiany zapisu art. 87 ust. 6;
- omówienia statystyki zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami w Polsce w latach 2010-2013;
- zastosowania zasad SMS i zrównoważonego rozwoju w lotniskowym programie zarządzania zagrożeniami powodowanymi przez zwierzęta – dr Dionysios Ntampakis (prezentacja w języku angielskim);
- problemu powodowanego przez bociany tj. lokalizacji gniazd i zagrożeń przez nie powodowanych;
- statystki zdarzeń statków powietrznych ze zwierzętami rejestrowanych na lotniskach wojskowych.
Materiały ze spotkania:
- Porty Lotnicze - Kolizje z ptakami w latach 2006-2011
- Kolizje z ptakami w Lotnictwie Sił Zbrojnych RP
- Implementacja metody BORDER COLLIE na łódzkim lotnisku
- Biologiczna ochrona lotniska metodą sokolniczą – praca sokolnika
- Problematyka odpowiedzialności Skarbu Państwa za szkody wyrządzone na skutek zderzenia statków powietrznych ze zwierzętami
Pierwsze spotkanie
Modlin, 16 grudnia 2013 roku
W dniu 16 grudnia 2013 roku na zaproszenie Zarządu Lotniska Warszawa - Modlin odbyło się kolejne spotkanie uczestników „Komitetu do spraw zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami”. Spotkania cieszą się coraz większym zainteresowaniem i dają możliwość ich uczestnikom wymiany informacji m.in. na temat sposobów postępowania z pojawiającymi się w otoczeniu lotnisk zagrożeniami powodowanymi przez zwierzęta. Podniesione zostały zagadnienia dotyczące:
- Zgłaszania zdarzeń lotniczych – a ograniczenie ryzyka kolizji;
- Gatunków ptaków i kolizji – wielkość, zachowanie, zagrożenie;
- Otoczenia lotniska – rozważenie zmiany art. 87 ustawy Prawo lotnicze (Dz. U. z 2013 r. poz. 1393);
- Ochrony biologicznej, jako elementu zarządzania przyrodą na terenie Lotniska Warszawa- Modlin;
- Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem;
- Wstępu do prezentacji „Terenowe radary”;
- Bird Strike Management doświadczenia Wizzair;
- Planowania i realizacji inwestycji infrastruktury lotniskowej (zabudowa lotniskowa) w aspekcie odstraszania ptaków.
Organizatorzy spotkania umożliwili uczestnikom zapoznanie się z infrastrukturą lotniska, a przede wszystkim z możliwościami praktycznymi radaru „ptasiego” stosowanego przez zarządzającego lotniskiem oraz specjalnie przystosowaną sokolarnią. W ramach licznych dyskusji zwrócono szczególną uwagę na konieczność przygotowania procedury (wraz z wnioskami) umożliwiającej służbom operacyjnym zbierania szczątków zwierząt, w celu określenia ich gatunków oraz zawarcia tych informacji w raportach o zderzeniach oraz uszczegółowienia zapisów dotyczących otoczenia lotniska w zakresie obecności zwierząt.
Materiały ze spotkania: